خبر فوری
ظریف «بار خاطر» پزشکیان شد

انتخاب وزیر کشور از ستاد کل نیروهای مسلح نیز پیام معناداری برای جریان‌های سیاسی دارد و نشان می‌دهد رنگ کارت استانداران نیز فراتر از جناح‌های سیاسی خواهد بود.

به گزارش نیلکوه به نقل از خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما؛ همانطور که پیش‌بینی می‌شد در دولت پزشکیان از ظرفیت چهره‌های از احزاب سیاسی مختلف استفاده شده گرچه وزن افراد با گرایش سیاسی اصلاحات سنگین‌تر از دیگر احزاب است ولی نکته قابل توجه این است که پزشکیان تلاش کرده افراد تندرو سیاسی را در بدنه اصلاحات کنار بگذارد تا کشور به آرامش سیاسی برسد.

گرچه آذری جهرمی پس از معرفی کابینه دولت توسط پزشکیان در مطلبی عنوان کرده که «موفقیت دولت، موفقیت ملّت است؛ انتقادهای زود هنگام و بیانیه‌های تضعیف کننده موضع رئیس جمهور در پی معرفی کابینه؛ شلیک به پای خود است.

یار شاطر باشیم نه بار خاطر؛ وقت برای انتقاد زیاد است!»

اما انتشار مطلبی از سوی ظریف در فضای مجازی به نظر بار خاطر برای پزشکیان و دولت چهاردهم بود، ظریف در مطلبی قهرآمیز گفته از ۱۹ وزیر پیشنهادی ۱۰ وزیر سهم شورای راهبردی بوده است و لذا گفته به دانشگاه بر می‌گردد.

این مسئله شاید مثل دوران روحانی استعفایی از نوع جنگ روانی برای سیاست همیشگی اصلاحات به منظور گرفتن امتیاز و سهم بیشتر و جنگ روانی برای مجلس باشد اما دولت پزشکیان با ترکیب فعلی و نقاط ضعفی که وجود دارد نشان داده که دنبال آن است که متفاوت‌تر از دولت روحانی عمل کند.

پزشکیان دریافته که تقابل با جریان مخالف کمکی به حل بحران‌های کشور نمی‌کند و با توجه به منویات رهبر انقلاب اسلامی در خصوص به‌کارگماری افراد در کابینه تلاش کرده چهره‌هایی را به‌عنوان وزرا معرفی کند که حضورشان در دولت منجر به قهر قاطبه مردم از دولت نشود.

انتخاب و گزینش افراد حق رئیس جمهور است و رئیس جمهور با انتخاب حدود ۹ تن از افراد خارج از نظر شورای راهبردی با ریاست ظریف نشان داده سکان دولت چهاردهم در دست خودش است.

البته انتقاداتی نیز بر کابینه پیشنهادی وجود دارد برای مثال گفته می‌شود میانگین سنی کابینه دولت نزدیک به ۶۰ سال است و انتظار از پزشکیان حضور افرادی جوان‌تر و تازه‌نفس‌تر بود.

همچنین با توجه به اینکه ظریف بیان کرده بود در انتخاب وزرا موضوعاتی مثل اقوام و یا مذهب امتیاز خاصی در نظر گرفته شده ولی انتخاب تعدادی از اعضای کابینه خارج از نظر شورای راهبردی نشان داد که پزشکیان از این شاخصه عبور کرده است و بیشتر به فکر شایسته‌گزینی با مولفه‌های ۱۸ گانه‌ای است که از سوی پزشکیان بیان شده بود.

انتخاب وزیر کشور از ستاد کل نیروهای مسلح نیز پیام معناداری برای جریان‌های سیاسی دارد و نشان می‌دهد رنگ کارت استانداران نیز فراتر از جناح‌های سیاسی خواهد بود و همانطور که از سوی پزشکیان مطرح شده در استان‌ها احتمالا از ظرفیت افراد تازه نفس استفاده خواهد شد.

همچنین با توجه به اختلاف و شکاف سیاسی در جریان اصلاحات گلستان و ستاد پزشکیان با توجه به اینکه گزینه وزیر کشور هم شناخت نسبی به جغرافیای سیاسی استان دارد و تمایل برخی چهره‌های سیاسی استان به انتصاب استاندار غیربومی برای کاهش نزاع سیاسی به نظر می‌رسد که در صورت رای اعتماد مومنی از مجلس انتصاب استاندار از استان هم‌جوار در گلستان تقویت می‌شود.

همچنین رفتار سیاسی برخی از گزینه‌های مطرح شده بومی استانداری گلستان پیش از معرفی دولت و رایزنی برای حضور در مسئولیت‌هایی مثل مدیرکل ارشاد استان و معاون استاندار نشان از رضایت آن‌ها در چنین انتصابی به منظور کاهش تنش سیاسی در استان دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه