خبر فوری
"تجارت" با "سلامت" / چرا با قلب مردم گلستان بازی می شود؟

قصه پرغصه راه اندازی مرکز آنژیوگرافی در استان گلستان تمامی ندارد و همتی نیست تا "قلب" های خسته و بیمار مردم استان را تسکین بخشد.

چند سالی است که بحث ایجاد مرکز آنژیوگرافی در بیمارستان پیامبر اعظم گنبد کاووس و صیادشیرازی گرگان جهت ارائه خدمات به بیماران قلبی مطرح شده و حتی تجهیزات و بستر این کار نیز فراهم شده اما هر بار به بهانه های مختلف جلوی شروع بکار آن گرفته می شود .

۲۲ دیماه ۱۳۹۹ یعنی حدودا یک سال پیش دکتر عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفته بود مرکز آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهرستان گنبدکاووس از پنج‌شنبه هفته جاری پذیرش بیماران را خواهد داشت و این پروژه با حضور استاندار گلستان افتتاح خواهد شد اما این مرکز هنوز راه نیفتاده است.

این اهمال و کم کاری باعث شد تا در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۰ "دادستان گنبدکاووس" در حمایت از حقوق عامه طی نامه ای به دانشگاه علوم پزشکی گلستان آنها را از عواقب "اهمال" و "ترک فعل" در این حوزه آگاه سازد.

دادستان گنبد در این نام اشاره کرده که اولا مبلغ زیادی برای راه اندازی و تجهیز مرکز آنژیوگرافی گنبد از محل "بیت المال" هزینه شده ؛ دوما بیماران زیادی برای درمان به بیمارستان "کردکوی" یا "شفا" در گرگان مراجعه می کنند و اگر این بیماران "بدحال" باشند در معرض "خطر جانی" قرار می گیرند ؛ ثالثا با توجه به مکاتبات و بازرسی های صورت گرفته محلی برای اهمال و "ترک فعل" وجود ندارد و رابعا بخش خصوصی که وظیفه تجهیز این مرکز را داشته، اعلام آمادگی راه اندازی "دائمی" دارد .

آنچه مشخص است هم مرکز آنژیوگرافی پیامبر اعظم گنبد و هم مرکز صیادشیرازی گزگان آماده برای راه اندازی است اما "دست هایی پنهان" در کار است که مانع از افتتاح این پروژه ها می شود .

تحقیقات و بررسی های ما در این زمینه نشان می دهد که برخی مدیران سابق دانشگاه و پزشکانی که در مرکز قلب شفا گرگان هستند به دلیل اینکه بیماران این مرکز کاهش پیدا نکنند به صورت خیلی پنهان و ناملموس با راه اندازی مرکز آنژیوگرافی پبامبر اعظم گنبد و صیادشیرازی گرگان "مخالفت" می کنند و به دلیل "نفوذ" در ارکان مهم دانشگاه علوم پزشکی گلستان هر بار افتتاح را عقب میندازند.

حال این سوال باقی می ماند که آیا سلامت مردم هم قابل "تجارت" است ؟ آیا می توان برای گرفتن چند درصد سود بیشتر با قلب مردم بازی کرد؟ واقعا چرا یک بیمار قلبی بدحال باید از شرق گلستان کیلومترها طی طریق کند تا برای درمان به گرگان یا کردکوی برود؟

لازم به ذکر است هزینه آنژیوگرافی در یک مرکز دولتی مثل بیمارستان امیرالمومنین کردکوی ۴۰۰هزار تومان است اما همین هزینه در مرکز خصوصی شفا ۲۰ میلیون تومان است و با توجه به اظطراری بودن وضعیت برخی بیماران قلبی آنها نمی تواند منتظر بمانند لذا بالاجبار به مرکز شفا می  روند تا مبادا فرصت حیات را از دست بدهند.

از این جهت دکتر فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در آخرین روزهای کاری خود می تواند با مقاومت در برابر خواسته های نابجا و غیر منطقی دست های پنهان ،مرکز آنژیو گرافی گرگان و گنبد را افتتاح کند و برای خود باقیات صالحات به جای بگذارد وگرنه باید به دلیل ترک فعل پاسخگوی مقامات قضایی باشدچون سلامت مردم شوخی بردار نیست.

اگر آمار فوت بيماران قلبی و عروقی استان را آنهم به اذعان جانشین وقت دانشگاه ملاک قرار دهیم براستی بعلت عدم دسترسی اقشار کم درآمد بخصوص در شرق استان به مرکز دولتی آنژیوگرافی چند نفر به این علت ممکن است فوت کنند؟ حتی اگر یک نفر هم باشد آیا درست است با وجود خرید همه امکانات در بیمارستان پیامبر اعظم گنبد، وجود پزشکان متخصص و.. بیماران از خدمات دولتی آنژیوگرافی محروم باشند؟

چرا باید سرمایه های بیت المال علیرغم نیاز بيماران قلبی شرق استان بلااستفاده بماند که دادستان ناگزير به ورود شود و مسئولیت اهمال را به مسئولان دانشگاه یادآور شوند.

مردم از احساس مسئولیت دادستان و دستگاه قضایی قدردان هستند چون بهره مندی از خدمات دولتی آنژیوگرافی یک نیاز جدی در شرق استان گلستان است.

انتهای پیام/