خبر فوری
علل گرایش مادران باردار به سزارین چیست؟ +عوارض خطرناک جراحی

یک متخصص طب‌سنتی گفت: از نظر پزشکی سزارین یک عمل جراحی بزرگ است و مانند سایر جراحی‌ها نیاز به بیهوشی دارد.

به گزارش نیلکوه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه حدود ۲۵ در صد زایمان‌ها به صورت عمل جراحی یعنی سزارین صورت می‌گیرد، روشی که با برشی روی شکم و یک برش بر روی رحم و در نهایت خروج جنین انجام می‌شود؛ آمار این جراحی امروزه در برخی بیمارستان‌ها به ۵۰ در صد نیز می‌رسد، اما چرا میزان سزارین اینقدر بالا رفته است؟

علل زیادی برای این سوال وجود دارد که بارزترین علت آن پیشرفت پزشکی و تکنولوژی است؛ امروزه خطرات عمل جراحی به علت امکانات بیهوشی، انتقال خون و آنتی بیوتیک‌ها برای مادران بسیار کاهش یافته و با پیشرفت مراقبت‌های نوزادی روش‌های بهتری برای سلامت جنین در حین دردهای زایمانی به وجود آمده است،در واقع پزشک با مشاهده علائم خطر برای جنین و یا مادر در حین دردهای زایمانی به سرعت عمل سزارین را برای زایمان انتخاب می‌کند، در حالی که این امکانات ۲۰ سال پیش وجود نداشت.

علل گرایش مادران باردار به سزارین چیست؟

متاسفانه برخی از پزشکان به خاطر عدم ریسک زایمان به‌طور مثال خطرات دستگاه (واکیوم و یا فورسپس)، به سرعت بیمار را سزارین می کنند و البته هزینه بیشتری دریافت می کنند که البته خوشبختانه تعداد چنین پزشکانی بسیار اندک است.

علت دیگر افزایش تعداد سزارین، خود بیمار است؛ برخی از خانم‌ها سزارین را مُد می دانند و فکر می کنند که هر کس مدرن تر و یا امروزی تر است باید سزارین شود. این دسته از مادران باید بدانند که امروزه در کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را موفقیتی بزرگ برای زنان می دانند و سزارین را یک شکست تلقی می کنند به‌طوری که با تشکیل کلوپ‌های حمایت از سزارین این دسته از مادران را از نظر روحی حمایت کنند چرا که معتقدند قادر به کسب یک موفقیت بزرگ نشده اند.

همچنین برخی فکر می کنند سزارین برای نوزادشان بهتر است، چرا که فشار روی سر بچه وارد نمی شود؛ در پاسخ به این تصور باید به چنین خانم‌هایی تذکر داد که فشاری که جنین در این حالت تحمل می کند برای او مفید خواهد بود زیرا حالت مکش ایجاد شده ریه های نوزاد را پاک خواهد کرد به همین علت است که نوزادان زایمان طبیعی مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی ها دارند.

مادرانی که زایمان طبیعی دارند بابت فشار بر روی سر جنین نباید نگران باشند زیرا استخوان‌های سر نوزاد به نحوی است که این فشار را به خوبی تحمل می کنند و هیچ عارضه ای برای نوزاد پیش نمی آورد، مگر در مواردی که سر جنین نسبت به لگن مادر بزرگ باشد که در این مواقع سزارین برای مادر و جنین مفید و ضروری است‌. حتی در یک تحقیق روشن شد بچه هایی که با روش طبیعی به دنیا آمده اند، بهره هوشی بالاتری دارند.

علل گرایش مادران باردار به سزارین چیست؟ +عوارض جراحی

از نظر پیشرفته بودن زایمان طبیعی و سزارین باید تذکر داد که با این که سزارین یک عمل پیشرفته است اما یک عمل جراحی بزرگی است که در صورتی که برای بیمار واجب نباشد، عاقلانه نیست.

امروزه در آمریکا هیچ پزشکی نمی تواند بدون یک علت پزشکی قابل قبولی اقدام به سزارین بیمار کند و چیزی بخه‌عنوان سزارین اختیاری که ما در ایران داریم، وجود ندارد. یعنی اگر چنین کاری را انجام دهند از نظر قوانین پزشکی توبیخ می شوند.

سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی درباره عوارض سزارین اظهار کرد: باوجود پیشرفت‌های پزشکی و افزایش امنیت عمل جراحی، سزارین خالی از خطر و عوارض نیست؛ از نظر پزشکی سزارین یک عمل جراحی بزرگ محسوب می شود و مانند سایر اعمال جراحی نیاز به بیهوشی دارد که خطرات و عوارض بیهوشی مادر و نوزاد را تهدید می کند.

زایمانی بدون خطر و ریسک بیهوشی

وی ادامه داد: خطرات و ریسک بیهوشی برای زایمان طبیعی وجود ندارد، درحالی‌که برای مادرانی که به روش سزارین زایمان می کنند این خطرات اجتناب ناپذیر است؛ مدت بستری شدن و توانایی بازگشت به کارهای عادی و روزمره بعد از جراحی سزارین خیلی بیشتر از زایمان طبیعی است و مادرانی که سزارین شده اند دیرتر به خانواده ملحق می شوند.

رمضانی تشریح کرد: از نظر اقتصادی هم زایمان طبیعی به نفع مادر، بیمارستان و جامعه است؛ درصد ابتلا به عفونت در بین مادران سزارین شده بیشتر از مادرانی است که زایمان طبیعی کرده اند.

علل گرایش مادران باردار به سزارین چیست؟ +عوارض جراحی

این متخصص طب سنتی افزود: پس از زایمان طبیعی، مادران با انجام ورزش‌های مناسب به مراتب سریعتر از زمانی که سزارین می شوند، می‌توانند تناسب اندام خود را بدست آورند.

وی ادامه داد: بعضی از خانم‌ها دوست دارند در طول مدت زایمان خود به‌صورت کامل هوشیار بوده و به‌طور کامل در جریان روند زایمان قرار گیرند؛ در مدت انجام عمل سزارین ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود، در نتیجه تماس اولیه نوزاد با مادر و شروع شیردهی به نوزاد به تاخیر می افتد.

رمضانی افزود: حجم خونی که مادر طی یک عمل سزارین و پس از آن از دست می‌دهند به‌طورتقریبی ۲ برابر زایمان طبیعی است لذا خطر خونریزی و کم خونی در سزارین خیلی بیشتر از زایمان طبیعی خواهد بود که همین موضوع ممکن است باعث ایجاد اختلالات خونی و بروز کم خونی در او شود.

درد مادر پس از زایمان سزارین بسیار بیشتر از روش طبیعی است

وی ادامه داد: سزارین ممکن است باعث ایجاد چسبندگی‌های حالب و مثانه در مادران شود؛ میزان درد مادران پس از سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است.

این متخصص طب سنتی گفت: مادران پس از سزارین دچار مشکلات حرکتی هستند، اما در زایمان طبیعی مادر بلافاصله راه می‌رود و همین عدم تحرک ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای مادر شود.

رمضانی تشریح کرد: شیردهی و تماس بدنی در مادرانی که سزارین انجام داده اند با تاخیر اتفاق می‌افتد، در حالی که در زایمان طبیعی نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار گرفته و شیر دهی از همان زمان آغاز می‌شود و به همین علت در سزارین ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد دچار مشکل می‌شود و همین مساله عامل مهمی در اختلال رشد کودک به شمار می‌رود.

این متخصص طب سنتی  بیان کرد: مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند در امر شیردهی و دادن آغوز به نوزاد خود موفق‌تر هستند چرا که خوردن آغوز یا کلستروم به عنوان اولین واکسن برای کودک منافع بسیاری دارد.

وی ادامه داد: بعد از سزارین مدت زمانی که فرد بتواند به روال عادی زندگی برگردند بیشتر است؛ احتمال نازایی بعد از سزارین وجود دارد، فشاری که در حین زایمان طبیعی به قفسه سینه نوزاد وارد می‌آید کمک زیادی به تمیز کردن ریه‌های او از ترشحات و مایعات می‌کند که بر قراری یک فعالیت تنفسی عادی رابرای نوزاد ایجاد می‌کند.

شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و فلوشیپ پریناتولوژی (حاملگی‌های پرخطر) درباره باروری و عمل سزارین، اظهار کرد: سزارین عملی است به تازگی بین خانم‌های باردار شایع شده است و خالی از عوارض نیست.

وی بیان کرد: از عوارض شایع در سزارین می‌توان به خونریزی، عفونت و صدمه دیدن اعضای مجاور رحم اشاره کرد، البته باید گفت این عمل همیشه عوارض ندارد و به تازگی و با پیشرفت علم کاهش یافته است.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اگر خانم بارداری قبل از سزارین دچار پارگی کیسه آب شود مستعد ابتلا به عفونت است همچنین اگر زنی در هفته سی‌ام بارداری باشد و کیسه آب پاره شود در صورتی که همان موقع پزشک جنین را متولد کند ممکن است بر اثر مشکلات تنفسی جنین از بین برود.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی افزود: برخی از خانم‌ها زمانی که دچار پارگی کیسه آب شوند احتمال ورود عفونت به داخل رحم وجود دارد که در این مواقع آنتی بیوتیک توصیه می‌شود؛ بسیاری از خانم‌های باردار بعد از پارگی کیسه آب به بیمارستان مراجعه می‌کنند و به دلیل مراجعه دیر ممکن است که عفونت مبتلا شوند.

نیرومنش با اشاره به علائم عفونت پس از سزارین، گفت: تب، لرز، درد و تورم در محل برش سزارین و ترشحات چرکی از رحم از جمله علائم عفونت پس از سزارین هستند بنابراین اگر فردی این علائم را داشت باید در بیمارستان بستری تا علائم حیاتی او کنترل شود.