اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید یا در محدوده طبیعی اما نزدیک مرز پرفشاری خون قرار دارید، نیازمند پیروی از برنامه غذایی خاصی به نام رژیم غذایی DASH هستید.

به گزارش نیلکوه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مهدی شادنوش متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی؛ با بیان اینکه رژیم DASH تغذیه سالم جهت کنترل فشار خون است، بیان کرد: اصطلاح DASH به معنی « رویکردهای تغذیه ای جهت توقف فشارخون بالا » است که شامل مصرف پایین نمک ، چربی اشباع شده ، کلسترول و چربی و تأکید در مصرف میوه جات، سبزیجات و شیر بدون چربی یا کم چربی و محصولات لبنی است.

وی افزود: مصرف تمامی حبوبات، ماهی ، مرغ (ماکیان) و آجیل و محدودیت در مصرف گوشت قرمز ، شیرینی جات ، نوشابه ، شکر اضافی و یا شیرین کننده در رژیم غذایی و مصرف زیاد پتاسیم ، منیزیم، کلسیم و فیبر در این رژیم به افراد توصیه می شود.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی ادامه داد: رژیم DASH با استفاده از کاهش مقدار سدیم در رژیم غذایی افراد به کمتر از 2 هزار و 300 میلی گرم در روز کمک کرده و به متناسب بودن فشار خون نیز کمک می کند.

به گفته شادنوش میوجات ، سبزیجات و تمام حبوبات توصیه شده در رژیم DASH ، تمامی عناصر مورد نیاز در یک رژیم غذایی سالم مانند لیکوپن ، بتاکاروتن ، ایزوفلاوین را تأمین می کند که این موارد به افراد کمک می کند تا بدن خود را در مقابل بیماری های شایع مانند سرطان ، پوکی استخوان ، سکته مغزی و دیابت محافظت کنند.

وی بیان کرد: پس از شروع رژیم DASH ، به علت کاهش لیپوپروتین با چگالی پایین (LDL یا چربی بد ) و سطح کلسترول، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کاهش می یابد؛ پیروی کردن از این رژیم ممکن است فشارخون را طی مدت زمان کوتاهی تا چند درجه پایین آورد.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه افراد نباید بدون صحبت با پزشک داروهای فشارخون و یا سایر نسخه های دارویی مورد مصرفشان را قطع کنند، اظهار کرد: رژیم DASH یک روش تغذیه ای متعادل برای سلامتی است و پیروی کردن از آن نیاز به خریدن غذاها، قرص های خاص یا پختن غذا به روش طبخ خاصی ندارد .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آرشیو

روز : ماه : سال :