مقالات - پایگاه خبری نیلکوه - NKWHIWL

از نظر امام خمینی، میان مشروعیت دینی و مردمی، تعارضی وجود ندارد و فقدان هر یک، موجب نفی مشروعیت نظام مردم‌سالاری دینی می‌شود. در واقع در نظام مردم‌سالاری دینی، مردم مطابق قانون الهی سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و فقیه در چارچوب همین قانون، پاسخ‌گوی شهروندان است.

اسلام و رهبری امام خمینی در انقلاب اسلامی ایران دو گزینه‌ای بودند که نقش عاملیت را احیا کردند. اسلام توانست به جماعت خواب، اجتماع خواب‌زده، جان ببخشد و این جز با رهبری هوشمندانه و مدبرانه‌ی امام (ره) خمینی رخ نمی‌داد.

یکی از شبهاتی که سعی می‌شود از سوی جریان فتنه در ماجرای حصر سران فتنه توسط ایشان مطرح شود این است که رفتار نظام سیاسی جمهوری اسلامی با مخالفان خود در زمان امام راحل عظیم‌الشأن، متفاوت از دوران امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است.

سکولاریسم در نظام فکریِ بازرگان، بعد از انقلاب موجب تحسین وی توسط اشخاصی چون «عبدالکریم سروش» شده و نشانه‌ی شجاعت وی در تغییر عقیده‌اش قلمداد می‌شود. اندیشه‌های او به واسطه‌ی عدم ابتناء بر معارف اسلامی، نتوانست جایگاهی میان مردم پیدا کند و او خود، خویشتن را از حرکت با مردم در مسیر انقلاب جدا نمود.

عباس عبدی از فعالین اصلاح‌طلب: «دست اصلاح‌طلبان برای محاجه با حصرکنندگان بسته‌تر از آقای مطهری است، زیرا در زمان خودشان چنین حصری را برای مرحوم آیت‌الله منتظری عملاً پذیرفته بودند و الآن نمی‌توانند به‌راحتی خلاف آن را ادعا کنند.»

آرشیو

روز : ماه : سال :