مقالات - پایگاه خبری نیلکوه - NKWHIWL

در طول جنگ هشت‌ساله، در رسانه‌‌های غربی و عربی، انبوهی از مطالبی منتشر می‌شد که ایران را عامل تداوم جنگ می‌‌دانست. استدلال آن‌ها این بود که: «پرزیدنت صدام حسین خاطرنشان ساخته که عراق، کلیه‌‌ی قطعنامه‌‏های سازمان ملل را پذیرفته و نیروهای خود را به مرزهای بین‌‏المللی بازگردانیده است؛ اما ایران نسبت به قطعنامه‏‌های بین‌‏المللی بی‌‌تفاوت است!»

در زمانه‌‌ی ما، اصلاح‌‌طلبان سکولار در دهه‌‌های هفتاد و هشتاد، دو فتنه‌‌ی اجتماعی پیچیده را بر نظام اسلامی تحمیل کردند: فتنه‌‌ی سال 78 و فتنه‌‌ی سال 88. بر اساس نگرشی از نهج‌البلاغه، به روشنی می‌توان ماهیت و علل شکل‌‌گیری این دو فتنه را تحلیل نمود.

شهید بهشتی تأکید دارند که اسلام یک نظام وسیع است و شناختن هر جزء از یک نظام وقتی ممکن است که نخست بر دیدگاه کلی آن نظام و «جهان بینی» آن آگاه باشیم و برای شناخت این جزء دست به کار تحقیق شویم و در این تحقیق به مناسبات این جز با اجزای دیگر این نظام و با کل نظام از هر جهت توجه کنیم.

رویکرد معنادار امام خمینی در قبال دولت اخلاقی، نوسازی و تحول در انسان است که باید تربیت و تزکیه شود. از نظر وی «مهم تربیت است. علم تنها فایده ندارد، علم تنها مضر است.» از این‌رو، از حوزویان و دانشگاهیان می‌خواهد که انسان متعهد تربیت کنند و تخصص و تعهد را با هم درآمیزند.

در این نوشتار می‌کوشیم با محور قرار دادن مفهوم جهاد ابتدایی، پاسخ این پرسش را بیابیم که فقه شیعه اصالت را با صلح می‌داند یا جنگ؟

آرشیو

روز : ماه : سال :