image607749

تعلیق تحریم‌ها در واقع چراغ سبزی شد برای کشورهای غربی که چندی بود با اعمال تحریم‌ها علیه ایران یک بازار بزرگ مصرفی خودشان را از دست داده بودند، و قبل از اعلام نتیجه برجام تا روز آغاز برجام هیئت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی از کشورهای غربی برای رایزنی‌های اقتصادی وارد کشور ما شدند.

به گزارش نیلکوه به نقل از راه دانا؛ بعد از گذشت بیش از دوسال از عمر دولت تدبیر و امید، در هفته‌های اخیر دیپلمات‌های این دولت موفق شدند با پرداخت هزینه‌ای سنگین به موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان خاتمه دهند.

پس از توافق هسته‌ای ایران با غرب که موسوم به پسابرجام شد، برخی از تحریم‌هایی که پیش از این برعلیه کشور ما وضع شده بود به حالت تعلیق درآمد.

تعلیق تحریم‌ها در واقع چراغ سبزی شد برای کشورهای غربی که چندی بود با اعمال تحریم‌ها علیه ایران بازار بزرگ مصرفی خودشان را از دست داده بودند، و قبل از اعلام نتیجه برجام تا روز آغاز برجام هیئت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی از کشورهای غربی برای رایزنی‌های اقتصادی وارد کشور ما شدند.

این کشورها ایران را راه نجاتی برای دولت‌های بحران زده خودشان می‌دانند، سعی می‌کنند تا هرچه سریعتر با عقد قراردادهای گوناگون محصولات انبار شده خودشان را وارد کشور ما کنند تا شاید کمی از بحران‌های اقتصادی خارج شوند.

*بازگشت خودروساز ورشکسته فرانسوی بدون پرداخت یک ریال خسارت

طی روزهای گذشته قرارداد پژو و ایران خودرو در شرایطی منعقد شد که این شرکت فرانسوی پس از 23 سال مونتاژکاری در ایران حدود چهار سال پیش یک شبه از ایران خارج شد و به این ترتیب خسارت 800 میلیون یورویی ( 3.2 تریلیون تومانی) را برای صنعت خودروسازی کشور به جا گذاشت، هنوز مدت زیادی از این اتفاق نگذشته که رییس جمهور با سفر به فرانسه مجوز بازگشت دوباره فرانسوی های سودجو را به ایران صادر کرد.

در این راستا اواخر هفته گذشته قرارداد حضور دوباره پژو در ایران به شرط برخورداری فرانسوی ها از سهم 2 میلیون دستگاهی به ارزش 800 میلیون یورو در بازار خودرو ایران امضا شد. مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفته اند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال 2011 برسد یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو و تا سال 2020 به 2 میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

پژو در حالی به بازار خودرو ایران باز می گردد که با وجود تأکید مکرر کارشناسان و نمایندگان مجلس بر لزوم جبران خسارت وارد شده به ایران در اثر ترک یک شبه فرانسوی ها، هیچ خبری از جبران این خسارت نیست و پژو بدون توجه به زیان 800 میلیون یورویی که برای صنعت خودرو ایران ایجاد کرد، بازار ایران را در اختیار می گیرد.

به این ترتیب پژویی که در رده بندی خودروسازان برتر دنیا جایگاهی ندارد و طی سال های اخیر با مشکلات مالی زیادی روبرو و مجبور به تعدیل کارگران خود شده است، با خیال راحت و با استقبالی گرم به بازار پر عطش ایران باز می گردد.

در رده بندی با ارزشترین برندهای خودروساز جهان در سال 2015 شرکت تویوتا، بی ام دبلیو و مرسدس بنز به عنوان برترین شرکتها معرفی شدند و نام پژو حتی در میان 10 برند برتر هم وجود نداشت.

مرور کارنامه سیاه پژو در ایران و قرارداد غیر منصفانه با این شرکت، این سوال بزرگ را در ذهن ها ایجاد می کند که چه دلیلی برای بازگرداندن این شرکت بدعهد به بازار خودرو ایران وجود دارد، آن هم با دعوت رییس جمهور و بدون در نظر گرفتن خیانتی که این شرکت در قبال مردم ایران طی 23 سال حضورش کرده است.

* خرید ایرباس، گام دوم پروژه تخلیه انبار تولیدکنندگان خارجی

گام دیگری از پروژه داغ کردن بازار محصولات انبار شده غربی در کشورمان خرید هواپیماهای ایرباس بود که دولتی‌ها پس از آغاز اجرای برجام با ذوق‌زدگی از آن یاد می‌کردند و به مردم وعده می‌دادند که با هواپیمای نو وارد کشور می‌شوند.

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در خصوص درباره جزئیات خرید هواپیماهای ایرباس گفت: با توجه به اینکه از گذشته مذاکرات خود را با تعدادی از کارخانجات سازنده هواپیما از جمله ایرباس انجام داده بودیم تا بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها فرصت زیادی را برای مذاکرات از دست ندهیم و وارد مذاکرات نهایی برای خرید شویم که ایرباس نیز برای فروش هواپیما به ایران اظهار تمایل کرده بود.

وی ادامه داد: خوشبتخانه با اجرای برجام و سفری که دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان به فرانسه داشتند هماهنگی‌های لازم در جهت انعقاد قرارداد برای خرید هواپیما در این سفر نیز صورت گرفته بود که خوشبختانه این موفقیت در این سفر حاصل شد و تفاهم‌نامه اولیه برای خرید هواپیماهای نو برای شرکت هواپیمایی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران(هما) از شرکت هواپیما ساز ایرباس به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) گفت: هواپیماهایی که در قرارداد اولیه منظور شد در مجموع 118فروند هواپیما ایرباس است که 45 فروند هواپیما از خانواده ایرباس 320 (اعم از 320 و 321) هستند که این حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این 45 فروند 320 و چه تعداد نیز ایرباس 321 باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان شرکت هواپیمایی هما و نیاز بازار مشخص خواهند شد.

پرورش در خصوص قیمت این هواپیماها می‌گوید: ارزش این 118 فروند هواپیما رقمی بیش از 10.5 میلیارد دلار است که در طول چند سال باید به نسبت پرداخت شود که بخش اعظم آن از طریق فاینانس تامین می‌شود.

اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و پس از سفر روحانی به ایتالیا قرادادهای گوناگون اقتصادی نیز با این کشور بسته می‌شود و تا شاید ایران بتواند مرهم دردی برای دردهای مرد بیمار اقتصاد اروپا باشد.

ایتالیایی‌ها که این ‌روزها بعد از یونان ورشکسته‌ترین کشور اروپا هستند و بیشترین رکود را در میان کشورهایی اروپایی دارند، با امضای قراردادهای اقتصادی با کشورمان امیدوارند که بتوانند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشورشان را حل کنند.

اما آیا هدف از سفر روحانی به دوکشور ایتالیا و فرانسه رونق بخشیدن به بازارهای میان این دو کشور بود؟ آیا مشکل امروز مردم خرید هواپیماهای انبار شده ایرباس وبازگشت شرکت پژو به کشور است؟

دولتی‌ها بهتر به جای عقد قرارداد با کشورهای خارجی و سروسامان دادن به اقتصاد فرانسه و ایتالیا، به فکر بزرگ کردن سفره مردم و حل مشکل رکود باشند که به اذعان خودشان مهم‌ترین مشکل این‌روزهای کشور ما موضوع بیکاری و رکود اقتصادی است.

* تزریق 33 میلیارد دلار پول ایران به کمپانی های بحران زده رم و پاریس

سفر اروپایی حسن روحانی به ایتالیا و فرانسه را برخی از روزنامه های صبح امروز با عنوان سفری برای "خرید" یاد کرده اند...

خبرگزاری فرانسه و روزنامه فیگارو در روزهای پیش از سفر روحانی به پاریس لوران فابیوس را به باد انتقاد گرفته بودند که چرا با اظهار نظرهای ضد ایرانی خود شرایط را برای دست یابی فرانسه به بازار ایران دشوار می کند.

انتقادهایی که قطعا با اوضاع اقتصادی این روزهای فرانسه که با اعتصابهای متعدد کارگری در نتیجه سیاستهای ریاضت اقتصادی مواجه است بی ربط نیست.

بحرانی که با تزریق 33 میلیارد دلار پول ایران به کمپانی های فرانسوی در نتیجه قرارداد های سفر روحانی به این کشور، مرهم خواهد گرفت و خون تازه ای در رگ های اقتصاد فرانسه تزریق می شود.

جالب است بدانید که 90 درصد از حجم قرارداد های ایران با فرانسه مربوط به خرید ایرباسهایی است که تا پایان سال 96 به ایران واگذار می شوند. هواپیمایی که چند سال پیش تولید شده اند اما در نتیجه بحران های اقتصادی اروپا فروش نرفتند.

همچنین خودرو ساز پژو سیتروئن که در جریان تحریمها با فشار شریک آمریکاییش زیر همه قرارداد های خود با ایران زد و رفت نیز از دلارهای ایرانی متنعم شده است و محصولاتش را به کشور ما خواهد فروخت.

اما جای این سوال همچنان وجود دارد چرا فرانسه که همه مذاکره کنندگان ایرانی بدون استثنا او را عامل اصلی تعویق و اختلال در مذاکرات هسته ای و البته پلیس بدی که تابع رژیم صهیونیستی بود می دانستند باید اولین کشوری باشد که از سرمایه های ایرانی در پسا برجام متنعم شود... آیا نارو کمپانی های فرانسوی در روزهای تحریم و سنگ اندازی های فرانسه در طول مذاکرات، از این کشور یک "شریک مطمئن" در ذهن مردم ایران ساخته است؟

* آیا هدف سفر روحانی که جلب سرمایه گذاری خارجی بود محقق شد؟؟

رئیس جمهور روحانی قبل از سفر به ایتالیا و فرانسه یکی از اصلی ترین اهداف این سفر را جلب سرمایه گذاری های خارجی عنوان کرد.

اما آیا خرید نقد از ایتالیا و فرانسه و دریافت نسیه کالا آن هم در مبالغ هنگفت برابر با سرمایه گذاری خارجی است؟ اساسا این نگاه ایران را از تکنولوژی بهره مند کرده است یا اینکه کالاهای فرانسوی و ایتالیایی را به فروش رسانده است؟؟

اعتراف جالب نخست وزیر فرانسه به متضرر شدن پاریس از تحریم های ایران در حضور خود روحانی بیش از هرچیزی نشان دهنده شور و شوق فرانسوی ها از قرارداد های سود آور با ایران است.

مانوئل کارلوس ولس، نخست وزیر فرانسه در حضور وحانی اعلام کرد که فرانسه بیشترین ضرر را از تحریمهای ایران متحمل شده است.

* کارگران ایرانی زیر چکمه های ایتالیایی

بر اساس این گزارش هنوز تیم چند صد نفره همراهان رئیس جمهور از ایتالیا باز نگشته بود که گوشه و کنار پایتخت شاهد نصب بیلبورهایی منقوش به تبلیغ کفش ها و چرمینه های ایتالیایی شد.

خریدهایی که شاید روحانی می توانست به نحوی به جای آنها، اوضاع کارگران و تولیدی های داخلی را سامان دهد تا تولیدکنندگان ایرانی به جای نگاه کردن به بنر تولیدات خارجی، به فکر تبلیغات محصولات ایرانی خود بودند.

به هر حال دولت یازدهم به هر دلیلی استقبال سرد اولاند از خودش را به رسیدگی مجدانه به تولیدات داخلی و تببین اقتصاد مفاومتی ترجیح می دهد و خریدهای اروپایی را مقدم بر تولیدات داخلی ارزیابی می کند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید